donderdag 10 januari 2008

Koffieoorlog op komst?

Concurrentie wapent zich tegen expansie Starbucks

AMSTERDAM - Nederland staat aan de vooravond van een koffieoorlog. Zowel megaketen Starbucks als de Italiaanse concurrent Lavazza hebben plannen voor flinke uitbreiding in Nederland. Lavazza begint een keten die tientallen winkels groot moet worden, Starbucks laat zich nog niet in de kaart kijken. De traditionele horecaondernemers probeert een graantje mee te pikken door meeneemkoffie te verkopen via loketten.

De gemiddeld drie bakkies troost die Nederlanders per dag drinken, nuttigen ze steeds vaker buiten de deur. Koffiezaken naar voorbeeld van Starbucks zijn in ons land een rage. Vorig jaar steeg de omzet in die branche met maar liefst 20 procent, tot 234 miljoen euro, blijkt uit de Foodservice Monitor die eergisteren werd gepresenteerd. Die stijging zet alleen maar door, denken de onderzoekers.

De uit Seattle stammende keten Starbucks heeft ambitieuze plannen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Vanuit het Nederlandse hoofdkantoor voor deze continenten moeten in de komende vijftien jaar zo'n vijftienduizend winkels worden opgezet. Ook Nederland krijgt meer vestigingen dan de huidige drie op Schiphol, zegt Starbuckstopman Cliff Burrows.

Hij wil niet zeggen hoeveel en wanneer deze komen. "Maar Nederland is er klaar voor. Mensen kennen ons van de vakantie." Een anekdote van Burrows verraadt de expansiedrift. "Schiphol vroeg of we speciale mokken voor de luchthaven konden maken. Tuurlijk, zei ik. Als we op Schiphol onze tiende vestiging openen."

Concurrenten wapenen zich nu de al eerder verwachte expansie er aan zit te komen. De Italiaanse koffieleverancier Lavazza opent binnen enkele maanden de eerste vestiging. "Waarschijnlijk naast Starbucks op Schiphol", vertelt marketingmanager Hans Jongeleen. Ook de bestaande keten Coffeecompany wil de komende jaren uitbreiden met tientallen filialen.

De horeca vraagt steeds vaker naar koffie met smaakjes en bijzondere koffies, ondervindt Simon Faas van koffiebrander Hesselink. "Ook willen cafébazen een apart koffieloket, zodat ze ook meeneemkoffie kunnen slijten. Buiten koffie drinken is een trend."

De koffiebranche is niet bang dat de ketens elkaar straks gaan kapot gaan concurreren. Burrows van Starbucks: "Dat is in nog geen enkel land gebeurd." Jasper Uhlenbusch van Coffee Company voorziet wel een moordende strijd om de beste locaties. "Het kan een wereld van verschil zijn als je op een andere hoek van dezelfde straat zit."

Bron: De Spits

Geen opmerkingen: