woensdag 2 januari 2008

Starbucks Bedrijfsblunder

Starbucks, berucht om "koffiespecialiteiten" als een "Tall Soy Low-Fat Double Chocolate Chip Frappucino", heeft de eer om een van de grootste bedrijfsblunders in de geschiedenis op hun conto te hebben.

StarbucksKoffie koffie, lekker bakkie koffie…! Dat dachten miljoenen Amerikanen in augustus van 2006 toen zij een coupon via de mail kregen toegestuurd van een alleraardigst bedrijf, genaamd Starbucks. Met deze coupon kon bij ieder filiaal van het bedrijf een gratis beker iced coffee worden opgehaald. Maar, was dit wel de bedoeling van deze grootscheepse, kostbare campagne van de koffiegigant? Nee! Starbucks had een e-mail gestuurd naar barista's (countermedewerkers) in de zuidoostelijke staten van Amerika met een coupon voor een gratis koffie. Begeleidende zin: alleen doorsturen naar een paar vrienden en een enkel familielid. Maar Starbucks vergat per ongeluk het concept 'world wide web', en het feit dat een mailtje met een coupon natuurlijk oneindig maal valt… uit te printen. Als uiteindelijk héél Amerika aan de balie bij Starbucks verschijnt, trekt het bedrijf het gratis-bakkie-leut aanbod in. Niet slim zo blijkt, een misnoegde klant spant hierop een '114 miljoen dollar'-rechtszaak aan tegen de koffiegigant.

Geen opmerkingen: